• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur länge sparar låneförmedlare uppgifter?

G

gäst 10

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Hur länge får låneförmedlare spara de uppgifter som man lämnar vid ansökan om sammlingslån? Och de uppgifter som finns på UCn?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

flixor

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
28 Mars 2019
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
Låneförmedlarna själva säger att de sparar informationen i upp till ett år. Det är för att det syns i UC i 12 månader att man har gjort en ansökan via låneförmedlaren, och de vill kunna besvara på frågor kring den. I verkligheten sparar de informationen mycket mycket längre. Freedom Finance brukar ringa mig en gång i halvåret och fråga om jag behöver lån: "Du hade ju ett bröllop här 2013 som du var intresserad av ett lån till". Jag är övertygad om att de andra låneförmedlarna sparar uppgifterna minst lika länge.
I vissa villkor går man ju även med i en "kundklubb" när man ansöker....

Tror att datainspektionen skulle hitta ganska mycket felaktigheter om de börjar leta.
 

flixor

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
28 Mars 2019
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
ansökte på advisa men vart inte nöjd över mina förslag jag fick.. hur länge ska man vänta tills att ansöka på lendo ?
Du behöver vänta minst 30 dagar innan bankerna stänger ner din ansökan och du kan få nya bud från annan förmedlare. Inte bra idé eftersom du då kommer att ha fler kreditupplysningar på kort tid. Förmodligen kommer du få sämre erbjudanden.
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
405
Poäng
487
Du behöver vänta minst 30 dagar innan bankerna stänger ner din ansökan och du kan få nya bud från annan förmedlare. Inte bra idé eftersom du då kommer att ha fler kreditupplysningar på kort tid. Förmodligen kommer du få sämre erbjudanden.

Helt riktigt det är så det fungerar, vänta helst 3 månader minst mellan ansökningarna, har du många ff bakåt så vänta 6 månader.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp